کراتینه مو

معایب و عوارض کراتینه مو

در حالت کلی هیچ گزارشی مبنی بر عوارض جدی از کراتینه کردن موها وجود ندارد اما آن دسته از محصولاتی که به دلیل ارزانی و کیفیت پایین با ترکیبات نامناسب مورد استفاده قرار می‌گیرند، یا آن دسته از آرایشگرانی که به اندازه کافی مجرب نیستند باعث به وجود آمدن لطمه هایی برای موها می شوند که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

عامل فرمالدهید

از مهم ترین عوارض کراتینه مو می توان به مواد کراتینه مو که حاوی فرمالدهید است اشاره کرد. فرمالدهید جزو گروه مواد سرطان زا دسته‌بندی شده‌است و به همین علت موادی که از فرمالدهید تشکیل شده‌اند، از سوی اتحادیه اروپا و کانادا منع مصرف دارند. به این معنی که این ماده می‌تواند منجر به سرطان شود یا کمک به رشد آن کند. محصولاتی که حاوی این ماده شیمیایی باشد، گاز فرمالدهید را در هوا منتشر می‌کند. این گاز ممکن است باعث به وجود آمدن سرفه، سوزش و خارش در گلو شود. آرایشگرانی که با مواد کراتینه مو مدام در ارتباط هستند بیشتر در معرض بخارات فرمالدهید قرار دارند و برایشان مضر است. به همین دلیل توصیه می‌گردد خانم های باردار در سالن هایی که خدمات کراتینه انجام می‌گردد حضور نداشته باشند.

آسیب و ریزش مو

در برخی افراد پس از انجام کراتینه افزایش نازک شدن تارهای مو و ریزش مو گزارش شده‌است. علت دقیق این وقایع کاملا شناخته‌شده نیست؛ اما می‌تواند به دلیل دمای بالای اتو مو باشد که به فولیکول های مو آسیب می‌رساند و سبب ریزش موها می‌گردد.

استفاده از محصولات خاص

پس از آن که عملیات کراتینه روی موها انجام شد باید از شامپو‌ها و نرم کننده‌های خاص مثل شامپو کراتینه مو استفاده کنید که فاقد سولفات و مواد شیمیایی مضر هستند. چرا که استفاده از شامپوهای معمولی دوام کراتینه را پایین می‌آوردند. این محصولات عموما قیمت بالاتری نیز دارند.

کراتینه در زمان قاعدگی

کراتینه کردن مو در زمان پریودی کار درستی است یا خیر؟ این سوال که ذهن بسیاری از خانم‌ها را درگیر کرده است، برای شما پاسخ می‌دهیم. از آنجا که در زمان قاعدگی هورمون‌ها تغییر می‌کنند، پوست بدن حساس تر از گذشته عمل می‌کند. به دلیل اینکه هنگام کراتینه کردن پوست سر در معرض مواد کراتینه مو قرار می‌گیرد، ممکن است تحریک شده و دچار حساسیت و التهاب گردد. از این رو توصیه می‌کنیم از کراتینه مو در دوران پریودی صرف‌نظر کنید.

جایگزین های کراتینه مو

محصولات بهداشتی بسیاری نظیر شامپو کراتینه مو و ماسک‌های حاوی کراتین در بازار موجودند که می توانید از آن ها برای نرم شدن موهایتان استفاده‌کنیداز ماسک موی مناسب برای موهایتان استفاده کنید و برای بهتر شدن حالت موهایتان بعد از حمام از کرم مو استفاده‌کنید. موهای فر و مجعد معمولا از موهای دیگر خشک‌تر هستند. بیش از ۳ یا ماکزیمم ۴ بار در هفته موهایتان را نشویید. بیش از حد شامپو کردن موها، می‌تواند روغن طبیعی سر را از بین ببردشامپو کراتینه مو سولکس گزینه‌ی مناسبی برای این کار می‌باشد.

 اگر موهای فر دارید که سریع وز می‌شوند، می‌توانید برای تقویت حالت موی خود از کرم مو الیدور مخصوص موی فر استفاده کنید. این برند ترکیه‌ای محبوب، محصولاتی کاملا تخصصی برای مو تولید می‌کند. چنین محصولاتی برای حفظ سلامت موها ضروری است. این کرم مو موهای شما را نرم و مرطوب می‌کند و مانع ایجاد موخوره خواهد شد. همچنین می‌توانید از کرم موی گارنیر حاوی آواکادوو و شی باتر استفاده‌ کنید.

کراتینه مو می تواند موهای شما را صاف و براق کند. این در حالی است که خیلی از محصولات به طور طبیعی وجود‌دارند که می‌توانند همان تاثیر را برای موهایتان داشته‌باشند و جایگزین‌های مناسبی برای کراتینه مو باشند.

موهایتان را با محصولات خوب طبیعی رطوبت‌رسانی کنید تا براق‌تر، قوی‌تر و نرم‌تر شوند. محصولات طبیعی رطوبت رسانی وجود دارند که می‌توانند به موهایتان و پوست سرتان کمک کنند تا سالم باشند. این محصولات عبارتند از:

  • روغن زیتون
  • روغن آرگان
  • روغن نارگیل
  • شی باتر (shea butter)
  • روغن آفتاب گردان